こちらのはがきは、明治24年10月31日に赤木久太郎から神戸下山手通六丁目の前田吉彦へ送られたもので、備中総社の消印が押されています。例によって、文字は判読できませんが、西洋画用油絵具について書いているようです。赤木久太郎は作家であり、ペンネームとして赤木巴山や赤木巴山人をよく使用していました。1901年(明治34年)に、赤木は黒田湖山と共に文学出版会社・美育社を設立しています。美育社は明治時代において文学作品や雑誌の出版に重要な役割を果たしました。
赤木がこの時代にしては珍しいインクの色をこのはがきに使用していることもおもしろいと思います。
巴山人に関する興味深い文章が以下のリンクから見つかりました: (https://www.aozora.gr.jp/cards/001341/files/49635_40535.html)
"つらつらここにわが売文の由来を顧み尋たずぬるにわれ始めて小説の単行本といふもの出いだせしはわが友巴山人(はさんじん)赤木君の経営せし美育社なり。数ふれば早はや十七年のむかしとなりぬ。巴山人は早稲田出身の文士にて漣山人門下の秀才なりしが明治三十四年同門の黒田湖山と相図あいはかり麹町三番町二七不動のほとりに居をかまへ文学書類の出版を企てき。その頃文学小説の出版としいへば殆ど春陽堂一手の専門にて作家は紅葉露伴の門下たるにあらずんば殆どその述作を公にするの道なかりしかば、義侠の巴山人奮然意を決してまづわれら木曜会の気勢を揚げしめんがために貲しを投じ美育社なるものを興し月刊雑誌『饒舌』を発行したり..."
This postcard was sent by Akagi Kyutarō to Maeda Yoshihiko at 6-chome, Shimo-yamate-dori, Kobe, on October 31, 1891 (Meiji 24), with a postmark from Bitchū Sōja. As usual, the text is unreadable, but it seems to discuss Western oil paints. Akagi Kyutarō was an author who often used pen names such as Akagi Hasan or Akagi Hasanjin. In 1901 (Meiji 34), Akagi co-founded the literary publishing company Biikusha with Kuroda Kozan. Biikusha played an important role in publishing literary works and magazines during the Meiji period.
I also find it interesting that Akagi used an unusual ink color for this postcard, considering the time period.
An intriguing passage about Hasanjin can be found at the following link: (https://www.aozora.gr.jp/cards/001341/files/49635_40535.html)
The passage reads:
"Reflecting here on the origins of my writing, I recall that it was through my friend Hasanjin (Hasan) Akagi that I first published a standalone novel, under his management at Biikusha. It’s been seventeen years already. Hasanjin was a writer from Waseda University, a talented student under the mentorship of Senzanji, but in 1901, he and Kuroda Kozan, another member of the same literary school, decided to publish literature and literary works, setting up shop in Kōjimachi, near Fudō in Yūshō, launching the monthly magazine 'Jōzetsu' and other literary works to challenge the near monopoly of literary publishing by Shun'yōdō, which was mostly focused on works by authors from the school of Kōyō Rōhan..."
No comments:
Post a Comment